saat madrasah ramadhan datang bertamu..

Thursday, August 20, 2009



Hati berdebar. Nurani bergetar.Bagaimana langkah ini akan kuhayun ke gerbang madrasah ramadhan yang begitu mulia. Istimewa pada pandangan Allah dan Rasul. Bulan yang menjadi rindu – rinduan para Solihin dan orang – orang yang bertaqwa. Saat berkira – kira ramadhan bakal menjengah menjadi tetamu, maujud pelbagai nuansa yang menyerbu.


Apa khabar kondisi iman dan amal. Akan semakin khusyukkah saat Ramadhan datang bertamu ? Sudah bersediakah segenap hati dan syu’ur ini untuk mengagungkan bulan yang padanya dihadiahkan Lailatul Qadar.. Akan terpenuhikah hak Al Quran dengan tadabbur dan tadarus penuh penghayatan ? Bagaimanakah pula dengan sarang dosa yang menggunung. Akan terampunkah berkat bulan yang mulia ? Akan kuatkah jasad dan ruh menyelami rahsia malam - malam Ramadhan yang dipenuhi janji – janji Ar Rahman ? Bagaimana pula agaknya dengan sadaqah yang bisa meredam murka dan meraih kasih sayang Tuhan.. ?



Madrasah ramadhan pada kali ini..


Mampukah ianya mengekalkan momentum taqwa untuk bulan – bulan yang seterusnya. Kata Hukama’ - manfaat dan kesan madrasah Ramadhan akan bergantung kepada cara kita ‘meihatnya’. Jika ‘worldview’ ( pandangan ) kita tepat, maka kita akan mendapat hasil yang tepat juga. Sebaliknya jika ‘worldview’ kita tersasar. Maka tersasar jugalah hasilnya. Jika Ramadhan hanya dilihat sebagai serpihan atau cebisan dari bulan bulan yang lain – bezanya cuma dilarang makan minum pada bulan tersebut dan bukannya sebuah madrasah yang bersifat menyeluruh untuk mentarbiah jiwa dan mengislah diri kita pada bulan – bulan yang seterusnya. Maka ditakuti, Ramadhan hanya menjadi adat. Hanya sebagai ritual yang hilang nilai – nilai spiritual.



Madrasah Ramadhan pada kali ini..


Ketuklah pintu – pintu Ar Rayyan. Pintu Syurga yang istimewa yang dikhaskan bagi orang – orang yang berpuasa.

Dari Sahl bin Sa’ad, bersabda Nabi kita Muhammad solallah alaihi wasallam:

“Sesungguhnya di syurga ada pintu yang bernama ar-Rayyan tempat masuk orang yang berpuasa pada hari kiamat. Tidak dapat masuk dari pintu itu kecuali orang yang berpuasa, dipanggil oleh penjaganya: ”Di manakah orang yang telah berpuasa?” Dan tidak dapat masuk ke situ kecuali mereka yang berpuasa saja, dan jika semuanya telah selesai masuk, maka pintu itu ditutup, dan tidak masuk melaluinya melainkan mereka yang berpuasa saja.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Justeru dengan Rahmat dan Kasih Sayang Nya, dengan sifat lemah lembut Nya jua, kita memohon diberi bantuan agar tidak mensia – siakan madrasah Ramadhan dan Semoga kita berkonvokesyen dari Madrasah Ramadhan dengan mendapat KEAMPUNAN, RAHMAT & REDHANYA.


Ramadhan kareem !



Salam Ramadhan,
ummul barakah

1 comments:

Dhamah Syifflah September 3, 2009 at 11:14 PM  

mudah-mudahan...
mendapat memanjangkannya...
terus dibawa bulan seterusnya...
agar ia tidak hilang...
dari pandangan...
yang sentiasa terlena...

Related Posts with Thumbnails

Keep in ukhuwwah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP