Qalbi laka wa bass Ya Rabb..

Thursday, June 11, 2009

Ilahi anta maqsudi wa ridhaka matlubi.. A'thini mahabbataka wa ma'rifataka..



Dunia ini begitu meletihkan dan memenatkan bagi orang yang menuntutnya.Beringatlah, sesungguhnya dunia ini hanyalah tempat bersinggah buang sebentar cuma dan kitalah para musafir yang sedang berjalan menuju destinasi yang dijanjikan.

Ya. Destinasi itu pasti.

Di tengah perjalanan, terkadang kita tersepak batu lalu rebah dan bangun semula. Rebah, jatuh dan bangun lagi. Terkadang juga di tengah perjalanan, kita bertemu dengan perkara – perkara yang tidak ingin kita hadapi, sedang perkara yang ditunggu – tunggu, yang digemar - gemarkan tak kunjung tiba. Siapa yang punya qudrah untuk mengatur hidupnya seperti yang dia inginkan ? Justeru tidak seharusnya kita bergantung kepada sesiapa, melainkan ALLAH.

Beringatlah, Segala tiap sesuatu yang berlaku ke atas makhluk Nya, pasti tidak akan terlepas dari pengetahuan dan pengawasan Allah, Oleh itu, kenapa selalu mengeluh dan berkeluh kesah setiap kali datangnya ujian ? Bukankah Allah itu sebenarnya Maha Tahu. Apa yang penting, bagaimana makhluk itu kembali mengingati Nya di setiap keadaan, sama ada di waktu senang mahupun susah.

Allah menguji bukanlah untuk meninggalkan.. apatah lagi membiarkan. Sesungguhnya ujian adalah sebuah medan untuk berada lebih dekat disisi Nya. Ujian itu adalah wasilah Cinta.

Saat kita diuji, Serulah nama Nya yang agung. DIA – pemilik kepada sifat Rahman dan Rahim.. Pemilik kepada sifat Latif dan Wadud.

Bilamana hati kita berbolak balik saat diuji. Ungkapkan Ya Rahman.. Ya Rahim.. Ya Latif.. Ya Wadud.. Pejamkan mata dan katakan “ Qalbi Laka wa bas Ya Rabb. “


Al haqeerah
IIUM
Mahallah Asiah

1 comments:

sufiahsolehah October 20, 2009 at 3:57 PM  

Subhanallah..very inspiring.
Qalbi laKa wa bas Ya Rabb..
syukran ukhty fillah..

Related Posts with Thumbnails

Keep in ukhuwwah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP