Toyyibah : Sesedap namamu !

Tuesday, June 2, 2009

Cerita ini tentang Dia. Dia yang telah lama saya nantikan kehadirannya. Mungkin kemunculannya hanya biasa – biasa saja pada sesetengah orang , tapi tidak bagi saya. Dia istimewa. Saya tertanya –tanya, bagaimana agaknya rupa dan penampilannya.



Cuma apa yang saya pasti , dia semestinya manis.



Saya tak dapat berbohong bahawa saya memang sukakan ‘spesis – spesis ’ dia. Sehingga hari ini saya masih belajar menahan diri untuk berpada – pada dari menyukai mereka. Saya cuma suka, tidaklah sampai jatuh cinta.



Dalam sabar saya menanti.



Dia muncul juga akhirnya dan saya mengucapkan syukur kepada Allah ! Pada saya, kemunculan dia adalah anugerah buat umat Islam.


Dialah toyyibah !


Toyyibah bukanlah seseorang... Dia adalah sejenis ice – cream yang lazat. ;)

Toyyibah - sesedap namamu...



Saya teruja kerana toyyibah dihasilkan dan dikilangkan di syarikat milik muslim 100 % ( HPA industries) Bertambah teruja bilamana saya mengetahui pekerja – pekerja di kilang HPA akan memastikan mereka dalam keadaan wudhu dan solat sunat dhuha terlebih dahulu sebelum memulakan kerja masing - masing. Pekerja -pekerja di situ juga diprogramkan dengan halaqah ilmu dan tadarus al –quran. Hebat tak orang – orang yang buat ice – cream kegemaran saya ni ?

Staff - staff HPA dalam halaqah ilmu. Bersatu menuju kebangkitan.



Pengeluar & Pengguna.

Setelah sekian lama, kita hanya mampu menjadi pengguna dan bukannya pengeluar. Apabila kita hanya mampu ‘mengekalkan’ status sebagai pengguna, maka disitulah kita akan diperguna. Buktinya, cubalah kalian lihat kepada sesetengah logo makanan halal dipasaran yang sebenarnya tidak halal !



Wahai umat Islam, sedarkah kita sebenarnya sedang dipermainkan ?



Pemakanan dan bahan – bahan asas yang kita gunakan sehari – hari terlalu mudah dikaitkan dengan percampuran unsur babi ( seperti dilaporkan di akhbar ) bermula dari ayam, mee, bihun, sosej , biskut, roti, sabun, ubat gigi dan sebagainya ( terlalu banyak untuk disenaraikan )



Mereka mentertawakan maruah kita dengan mengganggap umat Islam tidak mampu berdiri dengan sendiri . Mereka menafikan kebolehan umat Islam dengan menanam doktrin ‘ Umat Islam tidak mampu untuk mencipta walaupun sebatang jarum. ‘



Lebih parah andai sumber makanan umat Islam dikuasai oleh ‘musuh – musuh’ mereka sendiri. Oleh itu tidak hairanlah jika musuh – musuh ini berusaha ‘meracuni ’ pemakanan umat Islam dengan mencampur adukkannya dengan benda –benda yang haram. Inilah bahananya apabila kita masih berada di zon selesa menjadi pengguna.



Saya masih ingat ketika kelas ‘ Etika dan Fiqh dalam kehidupan seharian’ minggu lepas,Ustaz Latif ada mengatakan – Kita tak punya teknologi canggih dan moden seperti mereka, mungkin yang tinggal pada kita hanyalah doa, dan musuh-musuh Islam sedar bahawa kekuatan dan senjata umat Islam adalah pada doa mereka. Jadi, untuk memastikan doa umat Islam tidak dimakbulkan ( nauzubillah.. ) Maka, mereka memulakan strategi mengganggu gugat apa yang dimakan oleh umat Islam.


Sungguh sayang andai kita berhempas pulas mengkader generasi pejuang Islam, merekrut pelapis jundullah, tapi kita lupa untuk menghalusi apa yang menjadi makanan mereka. Bukankah hati yang baik itu ditempa oleh makanan yang baik pula ?



Apa & kenapa HPA ?


HPA – merupakan Hadiah Pemberian Allah buat umat Islam. Sungguh, ia adalah bukti bahawa kita adalah umat yang terbaik sekaligus menyangkal dakwaan puak kuffar. HPA membuktikan, kita mampu membina jaringan usahawan Muslim dan melahirkan produk – produk kita sendiri yang mana terjamin kesucian dan kehalalannya InsyaAllah.Kita punya asset sendiri seperti kilang, ladang, bahan mentah, hotel, restauran, panel syariah, pekerja muslim yang komited dan terlalu besar dari semuanya, Kita punya Allah.


Mungkin ramai yang masih belum tahu, HPA kini telah melangkah jauh ke hadapan dengan 1001 produk halal, bermula dengan ubat – ubatan herba sehinggalah kepada barang yang kita gunakan sehari – hari dan HPA kini sedang berusaha gigih untuk mewujudkan shopping complex sendiri, InsyaAllah, yang mana kita harapkan kekayaan umat Islam akan menjana dan menguntungkan ekonomi umat Islam itu sendiri. Sudah sekian lama rasanya, kita sibuk memperkayakan musuh ( Yahudi ) dengan kebergantungan kepada produk – produk mereka. Sudah – sudahlah... Bagi yang belum mengenali HPA, jom kita lihat galeri di bawah. Tak kenal maka tak cinta kan..


GALERI HPA.

Radix fried Chicken (RFC) di Alor Star. Tak jauh dah ni dari rumah ku.. :) Cuba tengok betul -betul gambar ni, ramai kan orang ?

RFC akan dibuka di seluruh Malaysia..

Bagi yang tak pernah masuk, ni la rupe dalamnye.

Di antara menu...

Sedapnyee..ni yang tak sabar nak balik alor staq ni.. :)

Restaurant organic recipe ( ROR ) Sape nak makan Nasi ayam organik di sini lah..
(Ayam yang di bela sendiri oleh HPA)

Ini pulak HPA collection. Macam - macam ada...

Homestay pun ada ? Masya Allah.

Disebabkan rakyat Malaysia ni suka makan, ni satu lagi restaurant Radix oriental Cuisine ( ROC ) yang berkonsepkan makanan cina. Belum sampai lagi disini.. ada orang nak bawa ? :)

HPA Ilham holidays menyediakan pakej umrah dan pelancongan.

Sape malas basuh baju ? Boleh hantar di Toharah Dobi HPA

Ni pula Jawi herb shop yang menyediakan khidmat perawatan.klinik HPA..

Hotel Salahuddin al ayubi yang bakal gah berdiri di bumi Kelantan


Bergerak sebagai satu umat. Muslim boleh !

HPA juga telah menubuhkan koperasi sendiri. Subhanallah..

kosmetik pun ada tau..

Kopi radix..dengan temanya... mai secawan !

Diantara produk - produk HPA di pasaran


Majulah usahawan Muslim!

Pengarah urusan HPA, Tn Hj Ismail bersama isteri

Pengarah urusan ( tengah)- RFC bakal diperluaskan di Bumi Makkah.. InsyaAllah

Tuan Haji ketika menerima Anugerah Perdana Menteri

Gambar di sekitar pelancaran MLM syariah - HPA

Para ibu di sekitar majlis

Gelombang kebangkitan.

Diantara program untuk ahli.. Islah nafsak wad'u ghairak

Mujahidahku... Syurgaku ( ibu - 2 dari kiri) yg membantu menjadi tenaga penggerak dalam sebuah program HPA




Masih terngiang – ngiang di telinga saya, sebuah nasyid yang sarat sebuah pengertian ketika saya menghadiri program bijak cemerlang ( PBC ) bersama HPA tidak lama dulu. Sebuah mesej bahawa umat Islam adalah umat yang terpilih. Yakinlah bahawa Allah tidak akan pernah meninggalkan kita. Nak bernasyid dengan lagu tema HPA ?

Umat Islam harus cemerlang

Hari ini mesti lebih baik dari semalam

Jangan buang masa

Siapa kata kita tidak boleh ?

Kita ada Allah Maha Kuasa

Kita punya kuasa tenaga

Doa sebagai senjata

Umat Islam sentiasa boleh

Umat Islam zaman lampau

Taat perintah Rasulullah

Bersama berusaha

Bersatu tuju wawasan

Dunia & Akhirat

Wawasan Dunia & Akhirat

Akhirnya Islam cemerlang seluruh dunia

Wawasan diri penuhi dada dengan ilmu

Wawasan agama

Bekalan masa depan & Akhirat

Kuat usaha jujur & Amanah

Sentiasa mengharap keredhaan Allah

Aqidah ibadah harus sempurna

Ibadah tanpa aqidah wawasan syaitan

Ulama warisan anbiya’.



Jika kalian masih belum menjadi ahli HPA. Apa tunggu lagi ? perjuangan ini adalah perjuangan kita bersama. Menyokong dan menyebar luaskan produk halal juga adalah tanggungjawab dan perjuangan yang perlu kita galas. Andai kita merasa cukup dengan apa yang ada, (dengan bergantung kepada produk milik non muslim yang terlalu banyak dan berlambak di pasaran ) Ingatlah kepada generasi di belakang kita. Janganlah dipandang remeh perjuangan ini, kerana pembentukan generasi soleh yang kita harapkan berada di soff hadapan mendaulatkan panji - panji tauhid tidak dapat dinafikan sememangnya bermula dari tarbiyah dan tidak dilupa , aspek pemakanan yang membentuk darah daging mereka.Tentunya kita lebih yakin dengan kesucian produk kita ( produk Muslim ) yang lebih soheh dari mana sumbernya,cara pengilangannya,bahan mentah dan sebagainya.



Ini adalah permulaan kepada kebangkitan dan kitalah mata - mata rantai yang akan bergerak meneruskan kesinambungan orang - orang terlebih dahulu dari kita. Takbir ! Allahuakbar :)



Bagi yang ingin melihat senarai produk, diantaranya di sini
(http://hpa.com.my/produk-hpa/)



Majulah HPA dalam redha Allah.


‘ Support Muslim products ’.

Al haqeerah

Mahallah Asiah

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Keep in ukhuwwah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP