RAMADHAN - BULAN CINTA !

Friday, September 14, 2007

dc/RuqtF_mfv4I/AAAAAAAAAJU/8gz1aTBu21w/s1600-h/POSE.JPG">

“ Wahai orang beriman ! Puasa ini telah diturunkan kepada kamu semua sebagaimana telah difardhukan kepada generasi sebelum kamu semoga kamu bertaqwa”
- Surah Al Baqarah : 183 –


Ramadhan – Bulan Cinta Umat Muhammad.

Alhamdulillah, Bersyukurlah padaNya di atas segala –galanya ni’mat dan kasih sayangNya, DIA masih mengizinkan kita semua untuk kembali menghirup angin ramadhan pada tahun ini, kembali berpijak dan bernaung di bawah Shahrul kareem, yang mana di dalam bulan mulia ini, dihadiahkan Lailatul Qadar, bulan yang terlalu istimewa, pahala berlipat ganda. Bulan yang menjadi rindu – rinduan para solihin dan para a’bid . Bulan yang mana awalnya mengandungi Rahmat Allah, di pertengahannya dijanjikan keampunanNya dan di penghujungnya, pembebasan dari Neraka Jahannam.

Alangkah baiknya Allah Yang maha Baik, yang menganugerahkan sebuah bulan cinta - bulan khas untuk hamba- hambaNya kembali mencari makna kehambaan. Bulan yang mengingatkan orang – orang yang lupa atau ‘ buat – buat lupa’, agar kembali padaNya, orang - orang yang alpa agar tersedar, orang – orang yang lalai dengan dosa , asyik dengan maksiat agar kembali menjunjung syariat ! Bulan yang mana gelora nafsu kembali kepada hakikat penciptaannya – Tunduk , patuh hanya pada NYA ! yang ESA !



Bulan cinta yang mana Allah akan membalas cinta para hambanya dengan sifatnya Yang Maha Penyantun, Maha Kasih Sayang kepada para hambaNya. Bukankah termaktub dalam sebuah hadis, amalan – amalan sunat yang kita lakukan menyamai ganjaran amalan fardhu dan ganjaran amalan fardhu pula menyamai 70 amalan fardhu pada bulan yang lain. Subhanallah, Terbukti, balasan cinta Allah adalah semulia – mulia anugerah .



Andai sepasang pengantin memperuntukkan sebuah bulan khas untuk ‘ berbulan madu‘. Seorang ahli korporat mempunyai bulan - bulan khas untuk berkursus dan bertungkus lumus dalam bidang kerjayanya, seorang pelajar mempunyai bulan – bulan tertentu untuk menumpukan diri pada studi, imtihan, ‘coursework’ dan sebagainya. Maka selayaknya ramadhan menjadi sebuah pintu gerbang hasanah, madrasah khusus untuk mendidik jiwa dan mentarbiah ruhani… bulan untuk si hamba hanyut di dalam ibadah kepada Sang Pencipta.

Moga Ramadhan kali ini tak tersiakan, Insya Allah, dan Allah sudi memandang kita dan menganugerahkan kita akan Rahmah dan MaghfirahNya. Moga ramadhan kali ini dipenuhi dengan barakah. Amen.



P/s Kata seorang sahabat pada saya, beramallah pada bulan ramadhan ini seolah – olah ini adalah ramadhan yang terakhir. ( Tingginya penghayatan ramadhan, mampukah diri ini untuk memuliakan ramadhan dengan kemuliaannya )



Meniti,
Madrasah Ramadhan ,

Pada tartil dan tadabbur ,
Ayat – Ayat Cinta.

Pada Qiyamullail,
berduaan dengan Sang Pencipta

Pada Sirr
rukuk dan sujud,

Pada ruh
Tarawih jua Tadarrus

Pada mujahadah ,
sabar dan taat

Pada kudus,
sebuah Istighfar,

Pada taubat
sebenarnya hamba,

Pada suci,
Segala jelek dosa dan noda



Dengan izinNya,
~ ummul barakah ~

Related Posts with Thumbnails

Keep in ukhuwwah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP