Bermimpikah ?

Thursday, May 14, 2009


Bermimpikah aku di siang hari

Akukah insan yg terlalu bermimpi

Pada sela - sela waktu

Yg tidak pernah kutahu



Bermimpikah aku di siang hari

Pada setitis bayang yg jatuh ke bumi

Ilusi yg realiti ?

Ataukah realiti itu yang cuba berfantasi

Ah, aku tidak tahu



Akukah itu yg bermimpi di alam siang

Mimpi yg payah kuterjemah

Pada siapa kan kuadukan

Oh, dimanakah Ibnu Sirin...



Tapi Akukah yg bermimpi dikesiangan ?

Teganya aku begitu

Merenda mimpi sampai ke awan putih

Sedang aku di kaki bumi

Di bawah lumpur hitam zulmat

Alangkah !



Akukah yg bermimpi di alam siang

Berpijakkah di bumi nyata

atau sekadar berfatamorgana

Sedarkah dunia ini hakikatnya fana

Ya Rabb

Pemilik segala mimpi- mimpiku

Ku pohon berlindung

dari mimpi seorang pendosa

Atau mimpi yg hakikatnya menjadi noda dan dosa



Nota kaki :


Setitis bayang yg jatuh ke bumi = makhluq


Makhluq ?


Ijazah , Master,PhD = makhluq


Kerja = makhluq


Tunang,Suami, bakal isteri = makhluq


Dan yg sewaktu dengannya = makhluq


Ibnu Sirin = Pengarang kitab Tafsir mimpi.


Al haqeerah

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Keep in ukhuwwah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP