Madras Nur

Monday, May 4, 2009


Al-Habib Umar ben hafidz tidak dapat hadir ke Malaysia dan Brunei kerana ada hal yg menyebabkan beliau harus pulang ke Tarim, Yemen - Sungguh, berita yg menyedihkan bagi para muhibbin yang ternanti – nanti untuk menadah hati dan bertatap wajah langsung dengan ahlul bayt rasulullah solallah alaihi wasallam. Sudah hampir setahun lebih rasanya bumi Malaysia tidak menerima kunjungan habib. Janganlah habib merajuk dengan orang Malaysia .. InsyaAllah mudah – mudahan ada kesempatan dan rezeki untuk bertemu beliau di lain kesempatan..

Ada apa dengan Madras nur ?

2 hari lepas saya ke Madras nur ( terletak di lembah pantai petaling Jaya) – Tempat pengajian yang diilhamkan dan diberi nama oleh Habib umar sendiri ( ditubuhkan lebih kurang 2 tahun lepas ). Yang menariknya, silibus pengajian disini juga ditetapkan oleh al Habib. Sistem pengajian disini juga katanya ala – ala pengajian di Yemen – Para muallim akan berganti – ganti mensyarahkan Hadith , Tafsir Quran, Tasawwuf dan masalah Fiqh. Majlis akan diakhiri dengan bacaan Yasin dan doa penutup majlis. Akhir sekali para pelajar akan bersolat fardhu zuhur secara berjemaah dan biasanya dengan tambahan bacaan qunut. ( Dengarnya seperti yg diamalkan di Darul mustofa, Yemen )

Pada hari ahad minggu pertama pula, Majlis akan diteruskan dengan bacaan qasidah dan burdah dikalangan muslimat yg mana dipimpin oleh para Habibah. Mudah - mudahan menjadi majlis yang penuh dengan rahmat dan keberkahan. Ameen..

Ada lagi yang istimewa tentang madras nur. Istimewanya, habib umar ben hafidz telah berkenaan mendoakan para penuntut ilmu yg belajar disini. Syair yg terkandung doa dibawah dikarang sendiri oleh Habib umar dalam perjalanan beliau ke Madras nur.


يا مدرس النور يا ما ابركك مجلس حضور

تحضر بك أرواح أرباب الصفا والخيور

ورَّاث طه النبي المختار بدر البدور

ومن حضرفيك حاز المعرفة والسرور

ياربنا اشرح لمن يحضر جميع الصدور

واصلح لهم شأنهم كله وكل الأمور

وهب لهم عافية في الباطنه والظهور

واسقيم يا إلهي من شراب طهور

شراب خير الورى المختار بدر البدور

وعترته والصحابة الليوث الصدور

أهل التقى والنقا وأهل الكسب الأجور

ونفعهم عم أهل البروأهل البحور


بصدقهم مع إلهي العزيز الغفور

بجاههم مدرس الأنوار يزداد نور

يعم نفعه لأحياناو من في القبور

ينال حاضره غفران الإله الغفور

ويدرك الود من طه الحبيب الشكور

عليه صلى إلهي في المساء والبكور

والآل والصحب ما هبت نسيم السحور

وما شرح ربنا بالنور منا الصدور

والحمدلله دايم في الخفا والظهور




Madras Nur - Mudah - mudahan menjadi tempat perhimpunan para muhibbin dalam mengikuti jejak para salafus soleh dalam budaya ilmu mereka. Moga di bukakan futuh ke dalam para hati muridin. Amen..

-al haqeerah-

Related Posts with Thumbnails

Keep in ukhuwwah

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP